Beschrijving Spaanse cultuur
De Machtsafstand in Spanje.
De eerste dimensie Machtsafstand wordt in drie situaties uitgewerkt. De machtsafstand in het gezin, de machtsafstand op school en op het werk.
-
De machtsafstand in het gezin; De machtsafstand in het gezin is redelijk groot. De ouders zijn de baas en de kinderen moeten gehoorzamen. Er zijn duidelijke regels en kinderen kijken op tegen de ouderen in het gezin.
-
De machtsafstand op school; De machtsafstand op school is ook duidelijk te zien. Op sommige scholen worden nog uniformen gedragen. De docenten nemen de initiatieven en geven hun wijsheid aan de leerlingen. De leerlingen kijken op naar de docenten en behandelen ze met respect.
-
De machtsafstand op het werk; De baas is verantwoordelijk voor alles wat er in het bedrijf gebeurd. De baas verdeeld de taken en bepaald wat er verder gebeurd. Als werknemer is er geen ruimte voor overleg of eigen initiatieven. De werknemers met minder macht binnen het bedrijf zijn afhankelijk van de mensen met veel macht binnen het bedrijf.
Individualisme in Spanje.
De dimensie individualisme wordt ook doormiddel van de drie situaties uitgewerkt.
-
Individualisme in het gezin; In de gezinnen in Spanje is er geen sprake van individualisme maar van collectivisme. Het gezin staat centraal niet de individu. Binnen de families en de gezinnen zorgt iedereen voor elkaar en is iedereen gelijk.
-
Individualisme op school; Het groepsverband is zoals hierboven al aangegeven erg belangrijk in Spanje. Door een diploma krijg je een hogere status. Dit is positief voor de hele familie.
Masculiniteit in Spanje.
De dimensie masculiniteit wordt door dezelfde situaties uitgewerkt.
-
Masculiniteit in het gezin; Masculiniteit is niet bepalend in het gezin. De vader en de moeder zijn allebei gelijk binnen in het gezin. De kinderen hebben ook even veel respect naar beide ouders. Regels worden samen gemaakt en alles gaat in overleg. De opvoeding van de kinderen is belangrijk voor zowel de vader en de moeder. Het is dus niet zo dat de moeder thuis blijft voor het gezin en de vader werkt. Ook kunnen ouders allebei werken dan worden de kinderen opgevangen door familie of gaan naar de crèche.
-
Masculiniteit op school; Ook op scholen in Spanje is masculiniteit niet van belang. Op school zijn gemiddelde prestaties de norm. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen jongens en meisjes. Jongens en meisjes kiezen dezelfde studierichtingen.
Onzekerheidsvermijding in Spanje.
De laatste dimensie onzekerheidsvermijding wordt in dezelfde situaties uitgelegd.
-
Onzekerheidsvermijding in het gezin; Spanje heeft een sterke onzekerheidsvermijding. In het gezin is dit terug te zien aan veel stress en spanningen en gevoelens worden duidelijk laten zien.
-
Onzekerheidsvermijding op school; Op school is dit terug te zien aan de strakke regels voor de kinderen wat vies of taboe is. De studenten verwachten van de docenten dat ze het antwoord weten en de docenten moeten dit dan ook waar kunnen maken. Regels zijn voor de leerlingen belangrijk om te kunnen werken.
-
Onzekerheidsvermijding op het werk; Op het werk wordt tijd als geld gezien. Er is een innerlijke drang voor hard werken aanwezig en dit is dan ook terug te zien in het bedrijf. Eigen initiatieven of nieuwe ideeën worden onderdrukt. Er is een hoge motivatie voor het werk om zo te kunnen voorzien in de sociale behoeften.
http://mrgreenholidays.jouwweb.nl/rondreis-op-maat/cultuurverschillen
http://www.hansonexperience.com/blog/files/de_culturele_dimensies_volgens_hofstede.pdf
http://www.hansonexperience.com/blog/files/de_culturele_dimensies_volgens_hofstede.pdf
http://mrgreenholidays.jouwweb.nl/rondreis-op-maat/cultuurverschillen
http://www.hansonexperience.com/blog/files/de_culturele_dimensies_volgens_hofstede.pdf
Maak jouw eigen website met JouwWeb