Beleving
Beschrijf de ontwikkeling van Beleving aan de hand van de ontwikkelingsstadia van de Nederlandse economie.(waarom verkopen ondernemers beleving)
Veel bedrijven organiseren bedrijfsevenementen. Tegenwoordig zijn bedrijfsevenementen een deel van een marketinginstrument. Deze evenementen worden gebruikt om marketingdoelstellingen te behalen en verkoopcijfers te verhogen . Het bedrijft organiseert een evenement waar verschillende belanghebbende voor worden uitgenodigd. De beleving bij een bedrijfsevenement staat centraal. Beleving heeft dus een sterke ontwikkeling meegemaakt in de Nederlandse economie en het bedrijfsleven. Beleving is een verkoop instrument geworden voor bedrijven. Genodigden moeten de sfeer van het bedrijf kunnen meemaken en dit op een zo positief mogelijke manier. Door een beleving toe te voegen aan het evenement versterkt dit het oproepen van gedrag en gevoel bij de genodigden. Waardoor er meer interesse getoond wordt in het bedrijf en er ook meer aankopen gedaan zullen worden.
Licht toe wat beleving is en hoe organisaties beleving creeren. (geef een duidelijk voorbeeld)
Een definitie van Beleving:
Een beleving is een onmiddellijke, relatief geïsoleerde gebeurtenis met een complex aan emoties die indruk maken en een bepaalde waarde vertegenwoordigen voor het individu binnen de context van een specifieke situatie.
(Boswijk, A., Thijssen, T. & Peelen, E.)
Tegenwoordig maken alle organisaties gebruik van beleving. Vooral in het toerisme en de recreatieve branche is dit aspect wat altijd terug zal komen. Uit de trends en ontwikkelingen is dan ook gebleken dat personen voortaan aan alles beleving willen toevoegen.
Beleving kan op verschillende manieren worden gecreëerd.
In eerste instantie is het belangrijk dat de doelgroep duidelijk is. Je kunt inspelen op de doelgroep door de mensen iets te laten zien, horen, proeven, ruiken en voelen. Zo heeft de persoon het gevoel dat er aandacht voor hem/haar is en dat de persoon zelf onderdeel uit maakt van het evenement. Ook het inspelen op de gevoelens van de klant is een veel voorkomend gebruik bij het creëren van beleving. Vaak wordt er ook een thema gebruikt wat is aangepast op de doelgroep.
Een goed voorbeeld hiervan is het recreatiepark ‘De Efteling’. De Efteling richt zich vooral op gezinnen met kinderen. Het park is gethematiseerd met alle verschillende sprookjes. Elke attractie is een onderdeel van een bestaand sprookje. Niet alleen de attractie zelf, maar ook alles er om heen is dan ook aangekleed als een sprookje. De attracties zorgen ervoor dat je onderdeel uit maakt van het park, het thema en het sprookje. Er zijn animaties aanwezig die je kunt horen, zien en voelen waardoor je persoonlijke aandacht krijgt als bezoeker. Alle aspecten van beleving komen terug bij de Efteling. De Efteling heeft er dus bewust voor gekozen om de bezoeker mee te slepen in de sprookjes zodat de bezoeker zelf onderdeel wordt van het verhaal.
Beargumenteer waarom er wel of geen relatie is tussen beleving en duurzaamheid en licht je antwoord toe.
Niet alleen beleving is een nieuwe ontwikkeling van de laatste jaren maar ook duurzaamheid is erg van belang. Het is een ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen. (VN-commissie Brundtland, 1987.)
Doordat duurzaamheid nu een erg belangrijk onderwerp is in de wereld wordt hier veel aandacht aan besteedt. De beste manier om mensen te laten inzien van de ernst van de situatie is door het begrip duurzaamheid zo veel mogelijk dichtbij te laten komen bij de mensen. Als het een persoonlijke waarden wordt van de mensen zou dit de duurzaamheid bevorderen. Door dit voor elkaar te krijgen is het creëren van beleving een erg goede manier. Er wordt veel gesproken over duurzaamheid, maar het is goed dat het nu ook in beeld wordt gebracht. Mensen moeten het horen, zien, en voelen voordat ze er een beeld bij krijgen en er aandacht aan kunnen besteden. Er zou dus kunnen worden geconcludeerd dat doormiddel van het creëren van beleving er meer mensen bewust van kunnen worden gemaakt wat voor belangrijk begrip duurzaamheid is en wat het precies inhoudt.
Licht de zin of onzin van beleving evt. in combinatie met duurzaamheid in de reisbranche toe.
Beleving en duurzaamheid zijn twee begrippen waar veel aandacht aan besteed wordt in de toeristische en recreatieve branche. Op een duurzame manier op vakantie gaan is een nieuwe ontwikkeling, maar dit dan ook op een belevenisvolle manier. Duurzaam toerisme staat voor de ontwikkeling van een land, regio of een toeristische bestemming dat streeft naar een evenwicht in de relatie tussen economische, ecologische en sociaal-culturele aspecten. Een nieuwe manier van duurzaam toerisme is het verblijven bij de lokale bevolking van een land. Het hotel met zwembad is even niet meer van belang, maar het helpen van de lokale bevolking is steeds meer belangrijk. Door het verblijven bij de lokale bevolking krijg je een beeld van het land zoals je dat nooit in een hotel zou kunnen meemaken. Dan komen we weer terug op het begrip beleving. Het ultieme beleven van de vakantie en de bestemming is tijdens het verblijven bij de lokale bevolking. Het duurzaam toerisme dus.
Duurzaamheid en beleving zijn twee totaal verschillende begrippen maar kan op verschillende manieren worden samengebracht in de reisbranche.
Bronnen:
http://www.encyclo.nl/begrip/duurzaamheid
http://weblog.highprofile.nl/2007/02/hoe_maak_je_van.html
Boek,; Imagineering, Nijs en Peters
Hoorcolleges: NHTV.
Maak jouw eigen website met JouwWeb