Trends en ontwikkelingen
Trends en ontwikkelingen, door landenspecialist Spanje.
Wereldwijde trends en ontwikkelingen.
De drie belangrijkste ontwikkelingen en daar uit voorkomende trends.
1.De eerste belangrijke ontwikkeling is dat er steeds meer gereisd wordt. Een van de redenen hier van is dat het vervoer goedkoper wordt en de vliegtax werd afgeschaft. Tegenwoordig zijn er velen goedkope vluchten te boeken. Het aantal reizen is in vergelijking van voor de economische crisis flink gegroeid. Zo ook naar verre bestemmingen. Azië en het Midden Oosten wordt steeds populairder, zij hebben dit jaar een grote groei gekend van 13% en 14%, tijdens de economische crisis kenden zijn een daling van 6%. De international vluchten binnen Europa zijn dus ook gestegen met een percentage van 3%.
Doordat deze goedkope vluchten aangeboden worden, zijn mensen geneigd om meer te reizen. Hierdoor kan men sneller een paar daagjes naar een andere bestemming, bijvoorbeeld een stad in Europa. Deze citytrips is dan ook een van de van de trends die op deze ontwikkeling volgt. Daarbij maakt de consument vaker per jaar een kortere trip in plaats van een keer in het jaar op een lange vakantie te gaan.
2.Een andere belangrijke ontwikkeling is dat mensen steeds meer werken en dus minder vrije tijd hebben. Doordat mensen steeds minder vrije tijd hebben, ontstaat de trend “quality time”. Mensen willen graag iets gaan doen met hun familie. Doordat de consument steeds meer te besteden heeft, wilt deze wel waar voor zijn geld. Luxe blijft hierbij nog steeds in trek, consumenten zijn op zoek naar iets unieks, belevenisvol maar ook rust en ontspanning. Zij willen authentiek zijn, speciale ervaringen opdoen, en dingen gezien hebben die anderen nog niet gezien hebben. Beleving komt steeds meer voorop te staan in de ogen van de consument. Daarbij krijgt de consument ook een andere gedachtegang. Niks is te gek. Een trend die hierbij komt kijken is edutainment. De consument wilt dus ook van zijn ervaringen/reizen leren.
3.De consument wordt zich steeds bewuster van het milieu, en wilt graag haar steentje bijdragen.
Er wordt hier dus ook op ingespeeld door organisaties. Zo kan er tegenwoordig een green seat geboekt worden. Ook zijn de back to basic vakanties een trend die hierop aansluiten.
Trends en ontwikkelingen op de Nederlandse toeristische markt.
Bovenstaande trends en ontwikkelingen spelen natuurlijk ook in Nederland. Daarnaast zijn er de volgende trends en ontwikkelingen op de Nederlandse toeristische markt.
Vergrijzing: In Nederland is er sprake van vergrijzing, daarbij zijn er ook de babyboomers die een groot deel van de Nederlandse bevolking in beslag neemt. Zij zijn een groep die luxe, authenticiteit en betrouwbaarheid belangrijk vinden. Deze groep is bereid om te betalen voor hun vakantie, maar verwachten wel waar voor hun geld. Hierdoor wordt er dus meer ingespeeld op deze groep en worden er vakanties aangeboden die op deze groep gericht is. Zoals seniorenvakanties.Een trend die bij deze ontwikkeling hoor zijn de actieve senioren vakanties, bijvoorbeeld fiets en wandelvakanties.
Technologische ontwikkelingen: Internet is niet meer weg te denken in de Nederlandse maatschappij. 95% van Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder gebruikt dan ook internet. Hierdoor worden reizen dus veel vaker via internet geboekt. Ook de sociale media speelt een grote rol. Dit kan negatief maar ook positief zijn. Mensen geven elkaar tips en advies via het internet. De consument kan tegenwoordig snel haar weg vinden door middel van het navigatiesysteem. Zij kunnen zich dus vrijer bewegen, en zijn sneller geneigd er een dagje tussenuit te gaan.
Een van de trends die bij de technologische ontwikkelingen hoort is dat ondernemers zich steeds vaker richten op het internet. Er komen dus meer webwinkels, zo ook reisbureau´s op het internet. Hier zijn alleen de reizen via internet te boeken en niet meer in de winkel zelf.
Ecologische ontwikkelingen: De consument vind het steeds belangrijker om duurzaam te leven en rekening te houden met het milieu. Tweederde van de Nederlandse bevolking wilt hier dan ook iets aan doen. Zij zijn bereid om anders te reizen tijdens en naar hun vakantie (door middel van het openbaar vervoer in plaats van eigen vervoer). Maar ook door middel van afvalscheiding, en rekening te houden met de natuur.
Een trend die op de ecologische ontwikkelingen aansluit is het agrotoerisme dit zijn vakanties op milieuvriendelijke boerderijen, landgoederen en kampeerplaatsen.
Trends op de markt voor groepsrondreizen.
Zoals hierboven al te lezen is, worden de consument zich steeds meer bewust van het milieu, is authenticiteit steeds belangrijker, en is het makkelijker om verder te reizen. Een van de trends die dan ook op het moment speelt zijn groepsreizen naar verre bestemmingen, waarbij echt contact gemaakt wordt met het lokale volk en mensen de wereld leren kennen. Een andere trend is het individualisme, mensen gaan tijdens de groepsreis al een stukje vooruit reizen en combineren hun reis met een andere reis of andere route.
Omdat mensen steeds meer willen zien, spelen de organisaties hierop in door meerdere bestemmingen in het reisprogramma worden opgenomen worden. De consument is op zoek naar diversiteit, zij willen hierbij een reis waarbij sprake is van een combinatie van actief, passief, inspanning, ontspanning, natuur en cultuur. De markt speelt hierop in door producten op de markt te brengen met veel diversiteit.
Daarbij worden de themareizen steeds populairder, dit omdat de consument op zoek is naar beleving. Ook gaan er steeds meer gezinnen mee op groepsreizen. De reden hiervan is dat de ouders graag willen dat hun kinderen ook iets leren op vakantie.
Trends op de toeristische markt met betrekking tot duurzaamheid wereldwijd.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaam toerisme komt wereldwijd steeds meer voor. Voorbeelden hiervan zijn:
- Er zijn tegenwoordig vervoersmiddelen te koop die heel zuinig zijn en weinig CO2 uitstoot hebben, zoals auto’s. Mede doordat je voor deze vervoersmiddelen geen belasting hoeft te betalen worden deze populairder. Als deze auto´s gebruikt worden voor autovakanties is het dus een trend op de toeristische markt met betrekking tot duurzaamheid.
- De consument is steeds op zoek naar iets origineels, authentieks. Hieronder vallen ook de accommodaties die duurzaam zijn. Zo kan je bijvoorbeeld in een boomhut slapen en zijn er back to basic vakanties te boeken.
- Om de CO2 uitstoot die je maakt met het vervoer te compenseren kunnen er green Seats gereserveerd worden bij verschillende organisaties. Je betaalt dan een beetje extra, maar het geld dat je betaald wordt geïnvesteerd in duurzame energieprojecten.
- De groepsreizen waarbij met de lokale bevolking gewerkt wordt en vrijwilligers werk in ontwikkelingslanden wordt ook steeds populairder. Zo ook het community-based tourism, waarbij de toeristen verblijven in de accommodaties van de lokale bevolking en het leven van de lokale bevolking meemaken. Ook is er een groei in duurzame activiteiten/duurzaam vermaak. Tijdens groepsreizen worden er activiteiten georganiseerd waar de lokale bevolking bij betrokken is.
Trends op de toeristische markt met betrekking tot duurzaamheid op Europees niveau.
De trends die hierboven vermeld staan geleden ook op het Europees niveau.
Er is ook vraag naar duurzaam toerisme is op Europees niveau. Dit is te zien aan de stijging in het aantal “groene” accommodaties in Europa. Dit is afgelopen jaar gestegen.
Trends op de toeristische markt met betrekking tot duurzaamheid in Nederland.
De trends die hierboven vermeld staan gelden natuurlijk ook in Nederland.
In Nederland gaat de bevolking dichter bij huis op vakantie om duurzamer te zijn. Daarbij houden zij zich bezig met afvalscheiding, zijn ze bereid met het openbaar vervoer op vakantie te gaan in plaats van met eigen auto, zij kiezen dan voor bus of trein. Deze zijn minder schadelijk voor het milieu dan het vliegtuig. Ook de fietsvakanties zijn in trek, hierbij is er dus geen sprake van milieuvervuiling. Ook al zegt de consument er rekening mee te houden, vaak kiezen zij toch de “leuke” vakantie boven de duurzame vakantie. Verschillende organisaties, reisondernemingen en de overheid zijn in samenwerking om het in de toekomst duurzamer te maken.
Top 5 meest opvallende trends en ontwikkelingen
- Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
- Het internationaal toerisme is gestegen met een percentage van 7%.
- Technologische ontwikkelingen, en daarbij vooral het aantal mensen dat internet gebruikt. Het is niet meer weg te denken in Nederland.
- Authenticiteit en beleving staat steeds meer centraal in de ogen van de consument.
- Groepsrondreizen en de daarbij behorende specialisaties en thematisering.
Bronnen:
Site TUI jaarverslag 2011 duurzaam toerisme.
http://www.tui.nl/binaries/tuinl/duurzaam-toerisme/duurzaam-toerisme-jaarverslag-2010.pdf
Boek: trendrapport 2010
Hoorcolleges La10 (duurzaam toerisme) en La01 (trends en ontwikkelingen)
Maak jouw eigen website met JouwWeb